czwartek, 13 grudnia 2012

Sankta Lucia



Dzisiaj (13 XII) w Danii (i przede wszystkim w Szwecji) obchodzony jest dzień św. Łucji - Luciadag. Dziewczęta w białych sukienkach i ze świeczkami chodzą w pochodzie i śpiewają piosenki o Sankta Lucia (czyt. lucija). Do Danii święto przybyło ze Szwecji w 1944, a jego obchody miały być symbolem "przyniesienia światła w czas ciemności", którym była okupacja nazistowska.
W Szwecji wypieka się na ten dzień specjalne bułeczki z dodatkiem szafranu, jednak Duńczycy tradycji tej nie przejęli. Próbowałam wyszukać, czy mają jakąś własną kulinarną tradycję związaną z tym dniem, ale nic nie znalazłam. Upiekłam za to duńskie ciasteczka świąteczne, na które przepis podam jutro (dzisiaj już mi się oczy zamykają).




Dzisiaj zostawię Was z piękną pieśnią wykonaną przez dziewczęta z chóru z kopenhaskiej szkoły muzycznej, które w zeszłym tygodniu były zaproszone do mojej szkoły i właśnie tak pięknie nam śpiewały. Do obejrzenia dwa filmiki, bo pierwszy lepiej oddaje klimat takiego pochodu, a na drugim widać dziewczęta i ich stroje :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Gâteau Marcel

W grudniu zapowiadałam przepis na ten czekoladowy cud, ale w grudniu mi to nie wyszło. Grudzień w ogóle był raczej do niczego. Kończeni...