poniedziałek, 30 lipca 2012

Tarte Tatin Pomidorowa



Będzie trochę nie po kolei. Bo na wpis o klasycznej tarte Tatin zbieram się już od jakiegoś roku, czyli od kiedy ją dla siebie odkryłam. I w zasadzie powinnam od niej zacząć, ale tego nie zrobię, a tak. Zacznę od pomidorowej! Bo u mnie sezon na pomidory. Autorką przepisu jest Beatrice Peltre, szerszemu gronu znana jako Béa z pięknego bloga La Tartine Gourmande.


Tarte Tatin Pomidorowa
(przepis stąd)

2 łyżki masła
1 łyżka cukru trzcinowego (pominęłam)
ok. 1kg małych pomidorków przepołowionych i pozbazwionych nasion
1 łyżka octu balsamicznego
1 łyżka posiekanego świeżego oregano
sól i pieprz do smaku
1 opakowanie ciasta francuskiego

Włącz piekarnik na 205 stopni C.
Na średnim ogniu rozgrzej dużą patelnię, dodaj masło. Jeżeli decydujesz się na cukier, dodaj go teraz i czekaj, aż się skarmelizuje (wg mnie nie jest on konieczny). Dodaj pomidorki, przeciętą stroną do góry. zmniejsz ogień i smaż pomidorki ok. 10 minut lub do czasu kiedy puszczą soki. Dodaj ocet balsamiczny i smaż jeszcze 2 minuty.
Jeżeli patelnie nie posiada plastikowych części i zmieści się w piekarniku, tartę pieczemy w patelni. Jeżeli posiada plastikową rączkę, pomidorki przekładamy (bez utworzonego sosu) do formy na tartę przeciętą stroną do góry, posypujemy oregano, solą i pieprzem. Następnie przykrywamy ciastem francuskim w kształcie koła, brzegi zawijamy pod pomidorki. Ciasto dziurkujemy widelcem. Przekładamy do piekarnika i zmniejszamy temperaturę do 190 stopni C. Pieczemy ok. 30 min lub do momentu, gdy ciasto będzie złoto-brązowe. Foremkę lub patelnię przykrywamy talerzem o większej średnicy, i tak przekręcamy naczynia o 180 stopni. Mnie te podwinięte brzegi się trochę nie dopiekły, dlatego włożyłam tartę jeszcze raz do piekarnika, stąd te nadpalone skórki ;)


4 komentarze:

  1. Raj dla fanów pomidorów:) Ładne kolory ma Twoja tarta:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prześliczna! Teraz, kiedy pomidory najlepiej smakują to wspaniały sposób na ich użycie!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. dzięki, już wypatrzyłam przepis na kolejną tartę pomidorową ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pomidory na cieście francuskim, taka tarta musiała być pyszna.

    OdpowiedzUsuń

Gâteau Marcel

W grudniu zapowiadałam przepis na ten czekoladowy cud, ale w grudniu mi to nie wyszło. Grudzień w ogóle był raczej do niczego. Kończeni...